Onze 5 principes voor het werken aan betrokkenheid

Maak van medewerkers mede-denkers

Heden en de toekomst in beelden voor je zien. Managers en medewerkers die met hulp daarvan, schouder aan schouder in gesprek gaan over thema’s als veiligheid, innovatie, de klant of groei. Over wat er nodig is om doelen te realiseren en daar vervolgens concrete acties aan koppelen… Betrokkenheid in en bij organisaties gaat volgens ons over verbeelden, vertellen en verzilveren. Zo maak je van medewerkers ook mede-denkers. En werk je continu aan betrokkenheid binnen en bij je organisatie.

Met deze 5 principes kun je daar meteen zelf al mee aan de slag:

  1. Richt je op een duidelijk en aanlokkelijk doel.
    Ambitieus en uitdagend. Wat is de kern van wat je doet als organisatie? Dat is leidend voor alles wat je doet en geeft medewerkers houvast bij het maken van keuzes.

  2. Maak de toekomst sámen concreet.
    Wat zie je medewerkers doen als je als je bij je doel bent? Door letterlijk een beeld te schetsen van het grotere geheel (‘The Big Picture’) blijft de boodschap beter ‘plakken’. Een beeld vertelt vaak meer dan je in veertig powerpoint-dia’s kwijt kunt, is universeel (dus ook internationaal goed bruikbaar) en een krachtige magneet om iedereen letterlijk de toekomst in te trekken.

  3. Maak je verhaal deelbaar.
    ‘De Big Picture’, laat de dingen in hun onderlinge verband zien en is een mooi instrument om het gesprek met elkaar aan te gaan. Het verhaal erbij maakt het deelbaar (iedereen krijgt dezelfde uitleg bij het beeld) en geeft kaders voor het gesprek: wat bedoelen we te zeggen met het beeld dat we presenteren?

  4. Start een organisatiebreed gesprek.
    Wanneer je over het concrete toekomstbeeld met elkaar in gesprek gaat, dan levert dat een enorme energie en denkkracht op. Geef managers tools (bijvoorbeeld dialoogvragen) om dat gesprek met hun medewerkers te faciliteren. Door te luisteren in plaats van te zenden of instrueren zullen zij versteld staan van de goede ideeën binnen hun team!

  5. Bepaal samen welke wegen het meest kansrijk zijn.
    Inventariseer en bespreek ook samen wat er nodig is om de toekomst te realiseren. Leg de meest kansrijke ideeën vast in concrete actieplannen. Gebruik het toekomstbeeld om ze levend te houden en regelmatig met elkaar te toetsen.

Meer weten?
We laten je graag in een persoonlijke kennismaking zien hoe we onze principes bij onze klanten in praktijk brengen.

Wij werken voor o.a.

NPRC
Malvern Panalytica
SBR Nexus

Wil je meer van ons weten?

We komen graag bij je langs!

Contact
Nieuwsbrief

Laat je gegevens achter en wij houden je op de hoogte!