Strategiedialoog maakt van ENGIE medewerkers voorlopers in de energietransitie

Kern van onze employee engagement aanpak is de StrategieDialoog. Doelstelling van de StrategieDialoog is om de betrokkenheid van iedereen in het bedrijf te vergroten.

Deze hebben we met veel succes ingezet bij onder andere Apollo Vredestein, Malvern
Panalytical (tijdens de Corona-pandemie in een online variant) en recentelijk bij ENGIE Nederland. Medewerkers, soms verspreid over meerdere landen of continenten, voeren tijdens de StrategieDialoog met elkaar inspirerende gesprekken over de ambities, strategie en cultuur van de organisatie aan de hand van een grote poster (de ‘Big Picture’). Waarin de wereld van het bedrijf (klanten, markten, concurrenten, producten, strategie en kernwaarden) is gevisualiseerd. 

Stap 1: Verbeelden

De Big Picture van de strategie van ENGIE is in drie sessies door directieleden in wisselende samenstelling gecreëerd, met hulp van een visueel ontwerper. POMTW leidde de sessies en faciliteerde de boeiende discussies over de vertaling en concretisering van de strategie. De concept tekening is nadien gepresenteerd en getoetst tijdens validatiesessies met managers en medewerkers. Door deze samenwerking ontstond een beeld van de strategie waarin ook managers en medewerkers zich herkenden. Na een visualisatietraject van in totaal zo’n acht weken was de Big Picture van ENGIE Nederland met de titel ‘Zero Carbon Champion’ gereed: een visualisatie van de strategie met de focus op – hoe kan het ook anders – de energietransitie en nul CO2-uitstoot door toenemende gebruik van duurzame energiebronnen.

Tegelijkertijd met het creëren van de Big Picture schijft POMTW ook het bijbehorende verhaal. Visualisatie gecombineerd met storytelling vormt de krachtige basis om de strategie in de hoofden en harten van medewerkers te krijgen.

Stap 2: Verkennen

Met de poster en de story als basis trainen we facilitators in het begeleiden van de
strategiegesprekken. Bij ENGIE, waar de eerste gespreksronde met gemixte groepen werd georganiseerd, waren de ca 50 facilitators afkomstig uit de hele organisatie. In andere gevallen zijn het de directieleden zelf die de strategiegesprekken leiden en zo een cascade in gang zetten, waarbij managers eerst deelnemer, en daarna zelf facilitator zijn van het strategiegesprek met hun eigen team.

De eerste kennismaking met de strategie voor medewerkers vond bij ENGIE plaats tijdens een kick-off van project ‘Kompas’ in theater De Spiegel in Zwolle. POMTW ontwikkelde hiervoor samen met de werkgroep binnen ENGIE een energiek programma, dat door medewerkers met een mooie 8.4 werd gewaardeerd.

Interessante gesprekken, waardevolle inzichten
Belangrijk onderdeel van dat programma waren de strategiegesprekken waarin
medewerkers in groepjes van tien met elkaar de strategie verkenden. Leidraad voor de strategiegesprekken is steeds een set van vragen en opdrachten aan de hand waarvan deelnemers aan het denken worden gezet over wat er op de Big Picture te zien is. Belangrijkste spelregel: er is geen goed en geen fout, jouw blik op de werkelijkheid is immers jouw ‘waarheid’. Tijdens het gesprek worden medewerkers uitgenodigd om hun visie en ideeën te delen met collega’s.

Zo ontstonden mooie en interessante (en ook noodzakelijke) gesprekken waarin ENGIE medewerkers van het hoofdkantoor, de centrales en de buitendienst meer over elkaar en elkaars werk leren. Facilitators zijn zelf geen actief deelnemer aan het gesprek, en managers geven aan de sessies juist daardoor heel waardevol te vinden. “In het dagelijks werk nemen we eigenlijk te weinig tijd om in een rustige en veilige setting écht van elkaar te horen hoe we over bepaalde zaken denken”. Het levert waardevolle inzichten op over de wijze waarop teamleden denken over onderwerpen die van belang zijn voor de afdeling en organisatie.

Stap 3: Verdiepen

Na de kick-off werd deze eerste kennismaking met het verhaal gevolgd door nog twee gespreksrondes. De 2e ronde gesprekken vond plaats met gemixte teams binnen een afdeling. Feedback uit de eerste ronde werd hierin meegenomen. Alle medewerkers
doorleven hierdoor de strategie waardoor ze voorbereid zijn op de laatste stap van de StrategieDialoog.

Stap 4: Vertalen: Strategie in actie!

De StrategieDialoog bij ENGIE werd afgesloten met een werksessie binnen het eigen team, onder leiding van de eigen manager. Tijdens een ENGIE Leiderschapsdag, waarvoor POMTW het concept en programma bedacht, zijn managers getraind in het faciliteren van deze werksessie. Tijdens de sessies maken alle teams (ook directie) zelf actieplannen door op een invulcanvas antwoorden te geven op de vragen: hoe en waar kunnen wij als team het meeste bijdragen aan de strategie, waar staan we dan over x aantal jaar en welke stappen zijn vanaf vandaag nodig om daar te komen? Ook op individueel niveau worden deze vragen gesteld. De ingevulde canvas wordt aan de muur gehangen op de afdeling en tijdens werkoverleggen gebruikt als toetssteen voor de voortgang van de plannen en tijdens individuele ontwikkelingsgesprekken.

Zo zit de nieuwe strategie in een tijdsspanne van ongeveer een half jaar niet alleen in de hoofden en harten van medewerkers, maar denken ze met hun team na over hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren. Alle individuele bijdragen bij elkaar opgeteld leiden – het kan niet anders – tot een krachtige impuls aan het realiseren van de organisatie-doelstellingen! Uiteraard ligt er ook een communicatieplan om – met de Big Picture als basis – de gesprekken over strategie ook de komende jaren levend te houden.

Onze klanten gebruiken de Big Picture overigens niet alleen intern: de visual en story zijn ook een waardevol hulpmiddel bij het informeren van vakbonden, partners en leveranciers, nieuwe medewerkers en zelfs ENGIE groep over de ambities en koers van de organisatie. Op de website van ENGIE Nederland [deze link invoegen] is de tekening en het bijbehorende verhaal terug te lezen.

“Een jaar na de strategic dialogue in Europa kunnen onze medewerkers aan de hand van de visual nog steeds aan mensen buiten de organisatie uitleggen wat onze visie op de toekomst is. Dat bereik je niet met een presentatie alleen.”

Bekijk de video

voor een impressie en reacties van ENGIE medewerkers op de StrategieDialoog: